Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Doradztwo

Dekada specjalizuje się w restrukturyzacji obszaru finansów jednostek samorządu terytorialnego ( JST ). W szczególności dotyczy to optymalizacji budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej pod kątem ustawowych relacji zadłużenia.

Wprowadzenie nowego, ustawowego wskaźnika zadłużenia samorządów:

  1. istotnie ograniczyło możliwości finansowania nowych inwestycji,
  2. jednocześnie spowodowało trudności ze spłatą dotychczas zaciągniętych zobowiązań.

W pierwszym przypadku samorząd zazwyczaj:

  • zawiesza realizację inwestycji,
  • wydłuża realizację inwestycji na kolejne lata budżetowe,
  • zleca realizację inwestycji spółkom komunalnym, które zaciągają kredyty bankowe o wyższym koszcie obsługi

Wszystkie wymienione wyżej działania powodują istotny wzrost kosztów – zarówno społecznych ( poprzez brak możliwości korzystania z nowej infrastruktury) , jak i finansowych ( ponieważ wydłużenie realizacji inwestycji to kilkudziesięcioprocentowe wyższe koszty ich zakończenia ).

W tym drugim przypadku samorządy są zobligowane do sporządzenia i realizacji programu postępowania naprawczego lub decydują się na zwiększoną sprzedaż składników majątkowych. Program postępowania naprawczego nakłada istotne ograniczenia (art. 240a Ustawy o finansach publicznych), z których najbardziej dotkliwe to zakaz podejmowania nowych inwestycji finansowanych ze środków zewnętrznych oraz zakaz działalności promocyjnej. Zwiększoną sprzedaż składników majątkowych samorządy realizują często za pomocą umów sprzedaży o charakterze zwrotnym (np. sprzedaż sieci kanalizacyjnej z późniejszym obowiązkowym odkupem). Jest to ciekawy instrument pod warunkiem wynegocjowania warunków finansowych zbliżonych do kosztu kredyt bankowego. Jeśli jest inaczej – a znamy przypadki kosztów na poziomie kilkunastu procent rocznie (tj. nawet kliku milionów złotych więcej niż w przypadku tradycyjnego finansowania) – może to spowodować wejście samorządu w spiralę zadłużenia.

Nasze doświadczenie wskazuje, iż odpowiednie wczesne zmiany optymalizujące budżet i wieloletnią prognozę finansową mogą istotnie obniżyć koszty restrukturyzacji, uchronić samorząd przed koniecznością realizacji programu postępowania naprawczego, jak również umożliwić realizację nowych inwestycji z ograniczonym wpływem na ustawowy wskaźnik nadwyżki operacyjnej.

Oferujemy sporządzenie następujących opracowań:

  1. Raportu o stanie finansów samorządu;
  2. Planu optymalizacji wskaźnika nadwyżki operacyjnej;
  3. Optymalnej struktury finansowania inwestycji;
  4. Programu postępowania naprawczego;

To, co nas wyróżnia, to nie tylko duże doświadczenie w przygotowywaniu powyższej dokumentacji, ale również wsparcie we wdrożeniu zawartych w nich rekomendacji, w szczególności pozyskiwania środków finansowych w odpowiedniej strukturze cywilno-prawnej. Ze względu na partnerską współpracę z wiodącymi bankami na rynku samorządowym, a także z lokalnymi bankami spółdzielczymi, koszt pozyskiwanego finansowania jest zbliżony do kosztu standardowego kredytu bankowego.

Jak to realizujemy? Dopasowujemy dostępne instrumentarium do warunków konkretnego samorządu. Posiadamy pełną bazę danych finansowych wszystkich samorządów w Polsce możemy zatem zidentyfikować Państwa problemy już przed pierwszym spotkaniem, do którego serdecznie zapraszamy.